Annonstips inför julhandeln!

I jultider letar vi alla efter inspiration och julklappsförslag på Facebook och Instagram och färsk statistik från Facebook visar på att 49% av de tillfrågade säger att Facebook påverkar deras julhandel.
Från oktober och fram till nyår går trafiken upp på Facebook och Instagram. Vilket innebär att du har fler tillfällen att prata med dina kunder under dessa månader. Men när trafiken ökar så ökar också bruset, det gäller både innehåll från privatpersoner och företag samt annonsörer, alltså ökar konkurrensen dessa månader.
Har du inte räknat med en ökad budget för detta i år, så måste du jobba smart med de resurser som du har. Här kommer några snabba tips på hur du effektiviserar din närvaro med en lägre budget.
Investera dina annonspengar på din primära målgrupp med en hög frekvens
Du har inte råd att “slänga bort” visningar för en bred publik, med en begränsad budget resulterar det bara i en låg frekvens och låg share of voice. Det kommer finnas företag som budgeterat stort för dessa månader och som kommer skrika ut sitt budskap till den breda publiken med en hög frekvens. Har du en lättviktares budget är det bättre att du struntar i att gå upp i ringen mot tungviktarna. Arbeta istället mot snäva målgrupper med lägre potentiell räckvidd. Hur stora målgrupperna kan vara beror helt på din budget, men tänk på att syftet är att du ska ha en hög räckvidd under en längre tid, då får du din budget att verka större för de personer som är viktigast för dig.
Publicera engagerande, snyggt och relevant innehåll
Under kampanjtider (Black Friday, jul, mellandagar etc) så har många företag en tendens att i panik gå tillbaka till skrikiga och fula annonser som egentligen inte gör sig bra någonstans. I själva verket är det nu som annonsernas innehåll är som viktigast. De skall vara snyggt, inspirerande, relevant och framförallt tala målgruppens språk. Vi vet att Facebook premierar relevant innehåll, och med en låg budget är det ju så klart extra viktigt att du får gratis organisk skjuts på dina annonsinlägg. Använd dig med fördel av A/B-tester så att dina beslut baseras på fakta och inte magkänsla.
Se till att din teknik är på plats
Om dina kunder ska köpa online är det viktigt att ditt företags mobila plattform har hängt med i utvecklingen. 2016 var mobilkonverteringarna för första gången fler än datorkonverteringarna. 53% av alla konverteringar under julhandlen 2016 skedde via mobil och dessa siffror kommer att öka i år.
Rätt målsättning och mätning
Vi tjatar alltid om att välja rätt målsättning och det är självklart lika viktigt under julhandeln. Är det videovisningar du är ute efter välj då den målsättningen och är det konvertering så ska givetvis den målsättningen väljas. Se till att fånga upp målgruppen så att du dels kan styra sekvensannonsering och DPA samt skapa nya målgrupper. Är ditt företags Facebook-pixel ännu inte implementerad så måste ni genast se till att det sker!
Lycka till!
//Emelie Smidt
Byråchef Social Media Lab