Nya GA4 ska skydda användarnas integritet bättre i enlighet med GDPR, och om du inte redan löst denna omställning så är viktigt att du gör det så snart som möjligt.

Vi på SML har pratat med många företag som fortfarande inte har migrerat till nya Google Analytics, av olika skäl. Antingen för att man inte har hunnit eller prioriterat det, eller för att man saknar den tekniska kunskapen som ändå krävs för att i god tid hinna få med sig all data och spårning. Deadline är den 1 juli 2023, men det finns många fördelar med att få detta fixat så snabbt som det bara går.

Några fördelar med att få hjälp med omställningen till GA4 nu:

  • GA4 är ett bättre analysverktyg med större fokus på kundresan – utnyttja det! 
  • Det går inte att föra över gammal data från Universal Analytics till GA4. Om du vill kunna jämföra statistik så är det bäst att samla in data i GA4 så fort som möjligt.
  • Du kan köra Universal Analytics parallelt med GA4 fram till den 1 juli 2023, vilket kommer underlätta din inlärning av det nya verktyget. 
  • Ditt Google Adskonto kan påverkas negativt av att du inte har GA4. 
  • GA4 bygger b.l.a på att inte vara så beroende av cookies och därför är Machine Learning i stort fokus. Ju snabbare ni kan samla in data om era användare desto bättre kommer algoritmen för Machine Learning att fungera.
  • Datamodellering för bättre attribution
  • Juli är Sveriges största semestermånad. Inte en bra tid att åta sig ett stort tekniskt avancerat projekt. 

Jag hoppas att ovan punkter får dig som skjutit på detta att prioritera om. Här har Google samlat information samt en guide som hjälper dig när du ställer om: https://support.google.com/analytics/answer/10089681?hl=en

Det är för den ovane kanske inte helt lätt att göra migreringen då den är ganska tekniskt avancerad och tar tid – en faktor som gör att detta skjuts upp. Vi har därför tagit fram tre paket med en fast prislista för att göra migreringen lite enklare för dig. Hör av dig till oss så hjälper vi dig välja den lösning som är bäst för just ditt företag, så att ni inte förlorar värdefull användardata nästa sommar!

Hälsningar

Emelie Smidt,

Byråchef Social Media Lab