
När Facebook lanserar nya produkter som konkurrerar med andra redan befintliga plattformar och produkter så benämns de ofta som “Facebooks nya xx-dödare”. Vi såg det bland annat när de lanserade Facebook Marketplace och nu är det alltså dags igen. Låt oss presentera Facebook Watch, som sägs vara en “YouTube-dödare”. Vad är det? Vi leder dig igenom.
Läs mer

Video växer på sociala medier och det blir allt viktigare att tänka mobile first när du tar fram ditt videomaterial. I bloggen presenterar vi lite statistik, tips, trix och information om video i sociala medier.
Läs mer

För ungefär en månad sedan meddelade Google att de valt att rebranda delar av sitt varumärke, nämligen annonsverktyget Google AdWords. Vi går närmare in på vilka förändringar som gjorts samt vilka funktioner och verktyg som du bör hålla extra utkik efter framöver!
Läs mer

Röstsök växer så det knakar och med Google Assistents intåg på den svenska marknaden är det nu en brinnande fråga även här. Hur förändras vårt sökbeteende och vad ska man tänka på för att möta de nya förutsättningarna?
Läs mer

Vad har hänt i den digitala världen under din semester? Vi uppdaterar dig om nya funktioner, trender och verktyg genom att lyfta fem saker som du bör ha koll på inför hösten.
Läs mer

Under sommaren gör vi allt från att beställa en pizza till parken till att boka sista minuten-resor via vår smartphone. Behovet av att kunna göra saker i farten blir därför viktigare för användarna och det gäller att hänga med i utvecklingen. Google har dessutom börjat rulla ut sitt “mobile-first index” som gör att rankingen utgår från mobilanpassade hemsidor i första hand och desktop i andra hand. Vi går därför närmare in på mobile-first index samt tidigare trender och statistik för att förbereda dig inför sommarens mobila sök.
Läs mer

Räckvidd är en nyckelfaktor i arbetet med Facebook. Att nå så många människor som möjligt med ditt budskap till en så låg kostnad som möjligt är fördelaktigt i all kommunikation. På en plattform där det går att nå över 2 miljarder människor så blir det också mer viktigt än på en mer begränsad sådan. Nedan reder vi ut hur räckvidd fungerar och mäts på Facebook.
Läs mer

Vi fortsätter på förra veckans tema, sommaren på sociala medier. I det tidigare nyhetsbrevet fokuserade vi på Facebook, siffror kring annonsering och hur du kan anpassa ditt innehåll efter aktuella händelser, med fotbolls-VM som exempel. Nu är det dags att rikta fokus mot Instagram. Hur ser aktiviteten ut under sommarmånaderna och vilka framgångshistorier finns det att plocka inspiration ifrån?
Läs mer

Semestertider närmar sig vilket gör att en viktig fråga uppstår, är det verkligen möjligt att synas på sociala medier under sommarmånaderna? Faktum är att sommaren kan vara ett utmärkt tillfälle för att få dina kanaler att glänsa. När ledigheten smyger sig på är det nämligen mer aktivitet än vad man tror på sociala medier. Vi går under denna och nästa vecka igenom hur engagemanget ser ut på de olika kanalerna och hur du når ut på bästa sätt under sommaren.
Läs mer

I förra veckan var det återigen dags för Facebooks stora F8-konferens som hölls för nionde gången sedan 2007. Det har varit ett turbulent år för sociala medier-jätten som nu på riktigt fick chans att bemöta den kritik de fått riktad mot sig samt visa vart de är på väg med sin imponerande produktportfölj.
Läs mer