
I förra veckan var vi på Social Media Lab som en av få byråer på plats i San Fransisco för att delta i Facebooks stora F8 konferens. Förutom en längre sammanfattning av de största nyheterna som kommer att publiceras på vår blogg och i form av nyhetsbrev så följer nedan en intervju med SMLs byråchef Emelie Smidt gällande vad hon tyckte var mest intressant med dagarna på F8.
Läs mer

Du har säkert hör talas om GDPR, den nya Dataskyddsförordningen som ersätter personuppgiftslagen i maj 2018. Osäker på vad som kommer att gälla? Ingen panik! Vi reder ut hur du som digital marknadsförare kan börja förbereda dig redan nu.
Läs mer

I förra veckan gick vi igenom turerna kring ändringar i Facebooks nyhetsflödesalgoritm som dominerat de senaste veckornas sociala medie-nyheter. Denna vecka kommer en fördjupning av vår syn på hur detta kommer att påverka användare, medier, företag och annonsörer på Facebook.
Läs mer

Nyheten om ändringar i Facebooks nyhetsflödesalgoritm slog ned som en bomb i såväl internationella som svenska medier i förra veckan. Bland rubrikerna hittar vi beskrivningar som “skräckbesked”, “krigsförklaring” och amerikanska AD Week går så långt att de kallar ändringen för “Facebook’s Nuclear Bomb”. Med sådana beskrivningar av en företeelse är det självklart att en kan bli orolig över vad det är som sker och framförallt hur detta kommer att påverka Facebook i egenskap av annonskanal.
Läs mer

Att använda sig av “digitala loppisar” i olika grupper på Facebook för att köpa och sälja kläder, kurslitteratur och möbler är ingen nyhet i sig men kanske är det extra aktuellt i tider när man vill bli av med en julklapp eller två utan att behöva be mormor om kvittot. Med hjälp av Facebook Marketplace har detta nu blivit ännu enklare.
Läs mer
Social Media Lab öppnar i Linköping!
Läs mer

Vårt senaste nyhetsbrev lyfte tips och tricks för julhandeln.
Läs mer

Googlar du millennials får du inom loppet av 0,32 sekunder upp 48 miljoner träffar. Men vad betyder millennials, vilka är dom och vad utmärker dessa? Och framförallt hur bör du förhålla dig till dem som företag och i din kommunikation?
Läs mer

Fenomenet Black Friday kan vid det här laget inte ha undgått någon. En rapport från Svensk Handel gällande 2016 års Black Friday visar att 29% av svenskarna spenderar i snitt 1817 kronor under Black Friday och den totala summan uppgick till 3,6 miljarder kronor. 57% uppgav också att de skulle handla julklappar under Black Friday. 2016 kände 89% av de tillfrågade till konceptet Black Friday.
Läs mer

För dig som jobbar med SEO vill vi passa på att gå igenom ett ny dimension av googles algoritm som kan vara bra att ha i åtanke inför 2018. Är du mindre insatt men vill lära dig grunderna om SEO kan du göra det
här!
Läs mer