3. Nya funktioner i Instagram Story
Det tillkommer hela tiden nya kreativa sätt att uttrycka sitt varumärke på i Instagram Story. Få har nog missat sommarens populära frågeformulär som ger dina följare möjlighet att ställa frågor till dig via din story. Detta är bara en av alla funktioner som uppmuntrar användarna att interagera mer med varandra. Instagram testar nu nämligen även Facebook Reactions emoji i Story. Du ska alltså kunna reagera med emojis på någons story precis som du kan göra på ett inlägg på Facebook.
I våras kom Instagram Shopping till Sverige och under sommaren blev det även möjligt med Instagram Shopping i Story-formatet. Detta ger användarna möjlighet att klicka sig vidare för mer info och köpa din produkt. En annan nyhet som poppat upp under sommaren är att du kan musiksätta din story med din favoritlåt just nu.
4. IGTV
Enligt rapporten från Svenskarna och Internet 2017 så tittar över 80% av internetanvändarna någon gång på rörlig bild och video på internet och var fjärde gör det dagligen. Detta gör såklart att stora plattformar som Facebook och Instagram vill utveckla sitt verktyg för rörlig bild och video. Instagram släpper nu därför den integrerade funktionen IGTV som är ett sätt för plattformen att hänga med i trenden och erbjuda möjlighet för användarna att skapa och dela längre videor. För de med större konton, som influencers och företag, är det möjligt att göra videos som är upp till en timme långa. IGTV kan således ses som en kombination av YouTube och Instagram Story. Det som gör IGTV unikt är det vertikala formatet vilket gör att formatet direkt är anpassat efter mobilanvändning både för skapare samt den som tar del av materialet.
5. Uppdaterad mätning av videoannonser på Facebook
Vi ser ett mönster i att flera av de nya funktionerna har en koppling till just rörligt material och video. Anledningen till detta är just för att det finns ett stort behov av att anpassa de verktyg som används i marknadsföringssyfte för att de ska stämma överens med hur vi tar del av materialet. Facebook har även uppdaterat sin mätning av videoannonser, detta för att det ska ge en mer rättvis bild kring det resultat som videoannonser genererar.
Tidigare har Facebook visat 3 sekunders- och 10 sekundersvisningar, där inräknat de sekunder som personer spolat tillbaka eller kollat på materialet flera gånger när de fått upp videon i sitt flöde. Nu kommer Facebook alltså uppdatera dessa mätningar med att bortse från de sekunder som visats vid upprepade tillfällen och således endast redovisa de “unika” sekunder som visats. Allt för att det ska bli enklare och tydligare för annonsören att mäta resultatet av sina spenderade annonspengar.
Väl mött!
|