Facebook om Black Friday

Black Friday har de senaste åren vuxit enormt i Sverige och trenden ser ut att hålla i sig. Förra året handlade svenskarna för 5,3 miljarder kronor under Black Friday vilket var en ökning med 1,6 miljarder från 2016.
En stor anledning till att Black Friday blivit så populärt är dels de låga priserna och dels att Black Friday med sin närhet till julen är ett perfekt tillfälle att inhandla julklappar till nära och kära. Mobile-first konsumenter startar dessutom sitt handlande tidigare än personer som föredrar att handla i butik. I den undersökning som Facebook presenterade visade det sig att konsumenter har flera anledningar till att ogilla att shoppa inför högtider. 44% av de tillfrågade ogillar att stå i kö, 43% ogillar folkmassorna som uppstår och 33% oroar sig för att inte lyckas köpa de presenter de tänkt sig.
I och med att Black Friday infinner sig en månad innan jul är dagen därför ett perfekt tillfälle för många att shoppa julklappar. 50% av de tillfrågade globalt och 38% av svenskarna uppger att de tycker om att handla julklappar och Black Friday kan därför användas för att engagera dina konsumenter inför den stundande julhandeln.
Statistik från förra årets Black Friday gjorde det väldigt tydligt att det är en högst digital högtid. Av de tillfrågade uppgav 52% att de bara handlade online, 33% bara i butik och 15% handlade både online och i butik. Framförallt mobil onlinehandel var stor, 72 % av onlineköpen under Black Friday 2017 genomfördes på mobilen, en ökning på 19% från 2016. 2017 handlade 33 % av internetanvändarna i Sverige något under Black Friday.
Om ditt företag har planerat för en Black Friday-kampanj men ännu inte kommit igång med förberedelserna så rekommenderar vi att ni gör det så snart som möjligt. Börja med en strategi där ni ser över hur ni redan nu kan väcka nyfikenhet hos målgruppen samt får in mycket trafik till webbplatsen. Givet att så stor andel av köpen sker mobilt är det också viktigt att se över siten och hur den presterar i mobilen. Dessa förberedelser kommer att ha en stor betydelse för er framgång under Black Friday.
Vill du ha en fördjupning kring möjligheterna runt Black Friday och få mer handfasta tips kring strategi och planering så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Social Media Lab.
Är du intresserad av mer om Black Friday, dess historia och liknande dagar skrev vi ett längre blogginlägg om detta i samband med förra årets Black Friday. Inlägget hittar du här!