Facebook Watch är här!

Facebook Watch lanseras i Sverige
Under 2017 lanserade Facebook sin produkt Facebook Watch i USA och nu meddelar Facebook alltså att funktionen kommer till Sverige i september. Ingen har nog missat att video fortsätter att växa och att vi bara de senaste månaderna har sett att sociala mediejätten har lanserat mängder av nya verktyg och funktioner för att hänga med i den takt som konsumtionen av video ökar. Watch är en ny funktion där användare kan skapa och ta del av videoinnehåll i alla dess former. Under den tid som videotjänsten existerat i USA har användare kunnat se stora livesända evenemang och haft möjlighet att titta på TV-serier.
Vi har i tidigare nyhetsbrev även varit inne och snuddat på IGTV. Det var samtidigt som Instagram annonserade att de hade uppnått den imponerande siffran av 1 miljard användare som de lanserade TV-tjänsten IGTV. Precis när många äntligen vågat bekanta sig med IGTV kommer det alltså in ytterligare en spelare i leken. Facebook beskriver själva att funktionen Watch utvecklades i syfte att konkurrera med redan befintliga aktörer på marknaden samt att få användarna att titta längre på video. Många menar därför att det blir en stor konkurrent till Google-ägda YouTube som idag är en omåttligt populär videoplattform för i stort sett alla åldrar. Watch fungerar således som en plattform för videoframtagning i alla dess storlekar.
Facebook har utvecklat Watch sedan lanseringen och gjort det till ett mer socialt verktyg där användarna kan se vad deras vänner tittar på samt ha möjlighet att titta på videor direkt via en Facebooksida.
Nytt format för annonsörer
Facebook Watch är även ett sätt för Facebook att skapa nya annonsutrymmen för det rörliga materialet. Watch blir därför ett nytt sätt för videoskapare att tjäna pengar på video genom att lägga in annonser och längre reklampauser. För att det ska vara möjligt att använda sig av annonser och reklampauser i sin video så finns det några parametrar som måste uppfyllas, du måste t.ex. fått en boost på ditt inlägg, sedan tidigare visats i minst 1 minut 30 000 gånger och du måste dessutom ha mer än 10 000 Facebookföljare.
Vi har med all sannolikhet inte hört det sista om Facebook Watch och det återstår helt enkelt att se vilken genomslagskraft det kommer få när det börjar testas av användare och annonsörer.