En genomgång av F8 – Facebooks årliga konferens.

Föreläsningen inleddes med att grundaren Mark Zuckerberg, efter ett par torra skämt, berättade om den absolut största förändringen på Facebook, kamera och framförallt vad man kommer att kunna göra med den. Kameran har nu blivit en central del av Facebooks chattfunktion Messenger. Detta som en följd av analysen att mer och mer av vår kommunikation mellan varandra sker via bilder och film. Som ett led i att utveckla kamerafunktionen så har Facebook flitigt lånat idéer från Snapchat vilket vi skrivit om HÄR. Nu kommer utvecklingen av detta arbete.
Tanken är att en med hjälp av kameran skall kunna mixa det digitala med det fysiska inom tre områden. Information, digitala objekt och upphöjd verklighet. Allt för att förbättra vår fysiska omvärld med hjälp av digitala hjälpmedel.
Idéen är att genom kameran kunna få och dela information i form av vägbeskrivningar och fakta om exempelvis en historisk byggnad. Vidare skall kameran kunna skapa digitala objekt som ett schackbräde eller en digital tv-skärm, genom vilket världen skall slippa betala dyra pengar för hårdvara och istället kunna ta del av samma funktion genom en billig app. Upphöjd verklighet innebär att man skall kunna addera saker till befintliga objekt och exemplet från föreläsningen visade hur man genom Facebooks kamera kan få sitt hus att se ut som ett slott.
Anledningen till att dessa funktioner kommer att användas är att man med hjälp av AR skall kunna uttrycka det vardagliga på ett roligare sätt. Facebook skall alltså ge dig möjligheten att förstärka det tråkiga och förbättra det normala. Men inte alldeles ensam.
I samband med detta arbete har Facebook utvecklat en plattform där alla Facebook-knutna utvecklare skall kunna bidra till arbetet att skapa AR-applikationer. Vilket kommer att leda till ett mycket större utbud av funktioner. Tidigare så har företag som jobbat med AR skapat merparten av materialet själva och Facebook öppnar nu upp för att AR-material istället skall kunna skapas i mycket större skala och nå ut till mycket fler människor.
Efter Zuckerbergs 20 minuter långa anförande äntrade ytterligare ett par av Facebooks högdjur scenen. Tekniken bakom AR-plattformen förklarades, hur plattformen kan användas av utvecklare visades och Facebooks VR-satsning Spaces presenterades. Facebook menar att VR skapar känslan av närvaro och därför är naturligt social. Satsningen bygger på tre ben, dig, dina vänner och och ditt “space”. Du skall alltså kunna förmedla dig själv, tillsammans med dina vänner, i ditt utrymme, allt genom virtuell verklighet. Du skall helt enkelt kunna fira din födelsedag med dina vänner hemma hos dig, även fast alla sitter med VR-headsets i sitt eget hem.
Slutligen pratades det om AI. Dels i termer av hur det ligger som grund för AR-plattformen men också i form av Messenger-botar som skall underlätta för företag att bemöta kunder, öka antalet konverteringar och facilitera betalningar.
Utöver tisdagens huvudföreläsning genomfördes ett antal andra föreläsningar och seminarier om allt från spel till hur man bygger en perfekt chatbot. Allt detta kan du ta del av här: https://developers.facebook.com/videos/?category=f8_2017
Vi på Social Media Lab tycker att utvecklingen är väldigt intressant och ser med spänning fram emot att vara med på resan!