Sommar på sociala medier

Juni, juli och augusti är fyllda av möjligheter när det kommer till marknadsföring i sociala medier. Ett bra tips för att skapa struktur i sommarens publiceringar är att använda sig av en contentkalender, schemaläggning och automatisk publicering. Men vilket innehåll väcker intresse och hur når man egentligen semestersurfarna?
Koppla till aktuella ämnen
Ett engagerande och intresseväckande innehåll blir viktigare än någonsin under just sommaren. Skapa ett flöde i dina kanaler med en avspegling av aktuella ämnen som sommaraktiviteter, event och nyheter. Trender som alltid återkommer under sommaren är exempelvis resor, restaurangbesök, trädgårdsarbete, grillning och andra aktiviteter relaterade till sommar eller semester.
Fotbolls-VM är ett exempel på ett event som bidrar till nyheter, ett stort intresse och således ett högt engagemang. På Facebook finns det över 400 miljoner fotbollsfans och på Instagram 140 miljoner, vilket gör fotboll till den populäraste sporten på sociala medier. Fansen använder plattformarna för att dela innehåll, chatta med likasinnade och följa fotbollsspelarna för att se deras mer personliga sida.
Under semestertider ökar den genomsnittliga Facebookanvändarens aktivitet i mobilen med 13 gånger jämfört med resterande delen av året. Det är därför viktigt att tänka mobile-first när man skapar innehåll. Detta visar sig även under Fotbolls-VM. Enligt Facebooks undersökning använder nämligen 90 % av alla fans mobilen samtidigt som de ser på en match.
Annonsera på sommaren
Det finns definitivt ett värde i att annonsera digitalt under sommarmånaderna. Enligt Facebook IQ är sommaren nämligen den tid på året då vi konsumerar mest. Samma regler som för det organiska innehållet gäller i mångt och mycket även här, nämligen att koppla sitt innehåll till aktuella händelser men även rikta det mot en relevant publik.
Vi har tidigare varit inne på att Fotbolls-VM är ett bra tillfälle att skapa intressanta kampanjer för att interagera med följarna. Det är dock viktigt att ha förståelse för vilka användarna är. Statistik från Facebook själva visar att 72 % av de fotbollsrelaterade interaktionerna på Facebook är från män och att 64 % av de fotbollsintresserade användarna är mellan 18-34 år gamla. Annan statistik som Facebook tagit fram visar dessutom på att målgruppen män 18-34 år når du bäst i början av sommaren. I år hålls VM mellan 14 juni-15 juli, ett smart drag är att redan nu producera kampanjer och innehåll som kan publiceras under VM.
Läs mer om fotbollsfansen på Facebook och Instagram här.
Vi kommer i nästa vecka gå igenom ytterligare vad som är bra att ha med sig inför sommaren. Då kommer vi främst rikta in oss på Instagram och andra tänkvärda saker, som hur du riktar rätt innehåll mot rätt målgrupp.
Lycka till!