TIKTOKS TRENDRAPPORT FÖR 2023: SÅ LYCKAS DU MED TIKTOK

Dryga hälften av Sveriges 00-talister använder den populära appen minst en gång per dag, och det är mycket vanligt att Gen Z tar köpbeslut på grund av TikTok. I 2021 och 2022 använde många globala företag till och med den populära hashtaggen #TikTokMadeMeBuyIt i sin marknadsföring och i butiker. Men hur kommer det se ut i 2023?
För tredje året i rad har TikTok släppt sin trendrapport ‘What’s next Report’ där de spår trender och drivkrafter på plattformen under 2023. Rapporten syftar till att hjälpa marknadsförare förstå hur konsumentbeteenden kommer att förändras under 2023 för att lättare kunna skapa strategier för sociala medier, både på och utanför TikTok.
Tre trender att hålla koll på i 2023
Actionable Entertainment – Fokus på underhållning, inte sälj
TikToks algoritm kurerar content baserat på vad användarna tycker är underhållande. För företag är det därför viktigt att skapa content och annonser som fokuserar på igenkänning och underhållning. Det måste kännas som en naturlig del av flödet på TikTok. De bästa annonserna på TikTok är upplyftande, roliga och personliga. Mottot är “Show, don’t sell” och för företag är det även viktigt att hålla koll på och skapa goda relationer med existerande fans och användare som redan finns på TikTok, då deras videor lätt kan omvandlas till inflytelserika annonser.
Making Space for Joy – Sprid glädje
Utbrändhet är på väg att bli vår tids nästan vanligaste folksjukdom – trots att det inte råder någon brist på självhjälpsråd i form av böcker, artiklar och filmer. Människor fortsätter att söka efter fler och nya sätt att ta hand om sig själva och må bra i tider av inflation, krig och post-pandemi – och hittar råd på TikTok. Här kan man upptäcka olika former av humor, avkoppling och annat content som inspirerar till att prioritera sig själv i 2023. Innehåll som fungerar som bäst är memes, life hacks, ASMR (audiell och visuell form av stimulans för att må bra – tänk lugnande ljud och mjuka rörelser), tips på hudvårdsrutiner eller hälsosam matlagning på en stram budget.
Community-Built Ideals – Nischade gemenskaper
TikTok är inte en enda stor samlingsplats för alla mellan 18-26 år. Det är snarare en samling små hubbar där människor får inspiration och nya idéer om hur de kan utforska sina passioner och leva sina liv. Föreställ dig att varje tråd på Familjeliv var en egen TikTok-gemenskap, eller att du inte längre behövde aktivt söka efter och bli medlem i slutna Facebookgrupper för “Vi som joggar sakta”. Tack vare TikTok-algoritmen hittar människor ganska snabbt till sina nischade gemenskaper. Företag bör därför utforska nya vinklar och skapa content som är så nischat som möjligt. Genom att hjälpa tittare förstå något nytt relaterat till din vertikal eller ditt varumärke kommer du bilda ett starkare känslomässigt band med dina användare.
Så lyckas du med TikTok
Visste du att det är 1,8 gånger mer sannolikt att TikTok-användare hittar nya ämnen som de inte visste att de gillade, jämfört med andra sociala plattformar? Vi hjälper företag med sin TikTok-annonsering, och har givetvis koll på vilka trender som ger bäst resultat.
Ta kontakt med oss för att lyckas på TikTok!
Denna artikel publiceras i samarbete med Strong Contents. De åsikter som uttrycks i denna artikel är författarens egna och inte Social Media Labs.